Daisypath Anniversary tickers


Lilypie Fourth Birthday tickers


Lilypie Second Birthday tickers


Monday, March 29, 2010

HYPERTHYROID








Kelenjar tiroid adalah kelenjar terbesar di leher. Hal ini terletak di anterior (depan) leher di bawah kulit dan lapisan otot. Kelenjar tiroid berbentuk kupu-kupu dengan dua sayap yang diwakili oleh kiri dan kanan lobus tiroid yang membungkus trakea. Satu-satunya fungsi dari tiroid adalah untuk membuat hormon tiroid. Hormon ini mempunyai kesan pada hampir semua rangkaian tubuh di mana ia meningkatkan aktiviti khidmat. Fungsi tiroid, kerana itu, adalah untuk mengatur metabolisme tubuh Common Thyroid Masalah Kelenjar tiroid rentan terhadap beberapa masalah yang sangat berbeza, beberapa di antaranya sangat umum. Masalah-masalah ini boleh dibahagikan ke dalam






[1] yang berkaitan dengan pengeluaran hormon (terlalu banyak, atau terlalu sedikit),



[ 2] yang disebabkan oleh peningkatan pertumbuhan tiroid, menyebabkan mampatan struktur leher penting atau hanya muncul sebagai massa leher,



[3] pembentukan nodul atau benjolan di dalam tiroid yang merisaukan untuk kewujudan kanser tiroid, dan



[4] orang-orang yang kanser. Setiap topik tiroid ditujukan secara berasingan dan digambarkan dengan pesakit yang sebenarnya x-ray dan gambar untuk membuat mereka lebih mudah untuk difahami. Maklumat di laman web ini disusun untuk memberikan anda lebih terperinci dan maklumat kompleks seperti yang anda baca lebih lanjut.






Kanser Tiroid Tiroid ~ kanser keganasan yang cukup umum, namun, sebahagian besar sudah sangat baik kelangsungan hidup jangka panjang. Kami sekarang termasuk laman berasingan pada karakteristik dari masing-masing jenis kanser tiroid dan khas perubatan, tindak lanjut, dan prognosis. Lebih daripada 30 halaman kanser tiroid.






Solitary Thyroid nodules ~ Ada beberapa karakteristik daripada nodul soliter pada tiroid yang membuat mereka curiga untuk keganasan. Walaupun sebanyak 50% daripada penduduk akan mempunyai suatu tempat di nodul tiroid, majoriti ini jinak. Kadang-kadang, tiroid nodul boleh memuat karakteristik dari keganasan dan memerlukan biopsi jarum atau bedah eksisi. Sekarang termasuk radiasi eksposur risiko dan peranan Needle biopsi untuk menilai sebuah nodul tiroid. Juga laman baru tentang peranan USG dalam mendiagnosis tiroid nodul dan masa.






Hipertiroidisme ~ Hipertiroidisme berarti terlalu banyak hormon tiroid. Saat ini metode yang digunakan untuk merawat pesakit hipertiroid radioaktif Iodin, ubat anti-tiroid, atau pembedahan. Setiap metode memiliki keuntungan dan kerugian dan dipilih untuk setiap pesakit. Sering kali situasi akan menyarankan bahawa semua tiga kaedah yang sesuai, sedangkan keadaan lain akan menentukan satu pilihan terapi terbaik. Pembedahan adalah rawatan yang paling umum dipilih untuk hipertiroidisme. Penyebab yang berbeza hipertiroidisme akan dibahas secara terperinci.






Hypothyroidism ~ Hypothyroidism bererti terlalu sedikit hormon tiroid dan merupakan masalah yang umum. Bahkan, Hipotiroidisme sering hadir selama beberapa tahun sebelum itu diiktiraf dan diubati. Ada beberapa penyebab umum, yang masing-masing dibahas secara terperinci. Hypothyroidism bahkan dapat berhubungan dengan kehamilan. Penjagaan untuk semua jenis Hipotiroidisme biasanya langsung. Tiroiditis ~ Tiroiditis adalah suatu proses keradangan berterusan dalam kelenjar tiroid. Tiroiditis boleh hadir dengan sejumlah gejala seperti demam dan rasa sakit, tetapi juga dapat hadir sebagai penemuan halus hipo atau hiper-thyroidism. Ada beberapa penyebab, beberapa lebih umum daripada yang lain. Masing-masing tertutup di halaman ini.






"Seorang halus Saran atau masukan Mekanisma" Kelenjar tiroid adalah kelenjar kecil, biasanya dengan berat kurang daripada satu ons, yang terletak di bahagian depan leher. Itu terdiri daripada dua bahagian, yang dipanggil lobus, yang terletak di sepanjang laluan paip udara (trakea) dan bergabung bersama dengan band sempit rangkaian tiroid, yang dikenali sebagai tanah genting.






Tiroid terletak tepat di bawah anda "Adams apple" atau laring. Selama perkembangan (di dalam rahim) kelenjar tiroid berasal dari belakang lidah, tetapi biasanya berhijrah ke bahagian depan leher sebelum kelahiran. Kadang-kadang gagal untuk berhijrah dengan benar dan terletak quality di leher atau bahkan di bahagian belakang lidah (Bahasa tiroid) Hal ini sangat jarang. Pada waktu lain mungkin berhijrah terlalu jauh dan berakhir di dada (ini juga jarang).






Fungsi dari kelenjar tiroid memuat Iodin, ditemui dalam banyak makanan, dan mengubahnya menjadi hormon tiroid: tiroksin (T4) dan triiodothyronine (T3). Sel-sel tiroid adalah satu-satunya sel dalam badan yang boleh menyerap Iodin. Sel-sel ini menggabungkan Iodin dan asid amino tirosin untuk membuat T3 dan T4. T3 dan T4 kemudian dilepaskan ke dalam aliran darah dan diangkut seluruh tubuh di mana mereka mengawal metabolisma (penukaran oksigen dan kalori untuk tenaga). Setiap sel dalam tubuh bergantung pada hormon tiroid untuk mengatur metabolisme mereka. Kelenjar tiroid yang normal menghasilkan sekitar 80% T4 dan sekitar 20% T3 Namun, T3 mempunyai sekitar empat kali hormon "kekuatan" sebagai T4.






Kelenjar tiroid berada di bawah kawalan kelenjar pituitari, kelenjar kecil sebesar kacang di dasar otak (yang dipaparkan di sini adalah dalam jeruk). Apabila tahap hormon tiroid (T3 & T4) diturunkan terlalu rendah, kelenjar pituitari menghasilkan Tiroid Stimulating Hormone (TSH) yang merangsang kelenjar tiroid untuk menghasilkan lebih banyak hormon. Bawah pengaruh TSH, tiroid akan memproduksi dan mengeluarkan T3 dan T4 dengan demikian meningkatkan tahap darah mereka. Indra pituitari ini dan respons dengan mengurangkan pengeluaran TSH nya. Orang boleh membayangkan kelenjar tiroid sebagai tungku dan kelenjar pituitari sebagai termostat. Hormon tiroid seperti panas. Ketika panas akan kembali ke termostat, termostat ternyata off. Seperti Bilik mendingin (kadar hormon tiroid turun), termostat ternyata kembali (TSH meningkat) dan tungku menghasilkan lebih banyak panas (hormon tiroid).






Kelenjar pituitari itu sendiri dikawal oleh kelenjar yang lain, yang dikenali sebagai hipotalamus (ditunjukkan pada gambar kita biru muda). Hipotalamus adalah sebahagian daripada otak dan menghasilkan TSH Releasing Hormone (TRH) yang memberitahu kelenjar pituitari untuk merangsang kelenjar tiroid (release TSH). Orang mungkin membayangkan hipotalamus sebagai orang yang mengatur termostat kerana hal ini dikatakan oleh kelenjar pituitari pada peringkat apa tiroid harus ditetapkan.






4 comments:

nAnA said...

cantek dh blog ko nie..tp gmbr aisy besar sungguh la..haha

Mummy Bety said...

hihihi...tau xpe...aku skrang tgh nk update blog ni

Anonymous said...

aduh, sakit mataku nak konsentret pada tulisan-mu...colourful sgt la byt

Mummy Bety said...

pasni xder kaler2 lg dh...